Visie welzijn & zorg

 

Wie zijn wij?

We zijn een woon- en werkgemeenschap, waar mensen (bewoners, cliënten, hun naasten, medewerkers, vrijwilligers en stagiaires) zich welkom en thuis voelen. Verbondenheid met aandacht voor elkaar is wezenlijk voor een waardevolle dag van al deze mensen. De sfeer is warm, gastvrij en open.
 

Onze kernwaarden: waardevol, uniek en persoonlijk

Ieder mens is van waarde en uniek. We hebben persoonlijke aandacht voor de ander. Onze medewerkers en vrijwilligers zijn nieuwsgierig naar wie de bewoner of cliënt is en wat voor hen een waardevolle dag betekent. Dit geldt natuurlijk ook voor hen zelf. Samen zorgen we voor een open en veilige sfeer, zodat een ieder gezien en erkend wordt. Voor een waardevolle dag zijn alle onderwerpen bespreekbaar. Open in gesprek komen, zijn en blijven doen we met elkaar. Dus met de bewoners, cliënten, hun naasten en de collega’s. Belangrijk voor een open gesprek zijn dialoog, goed naar elkaar luisteren, respect en creativiteit.
 

Wat doen wij?

Het uitgangspunt bij wat wij doen, is zo veel mogelijk regie en zelfstandigheid voor zowel bewoners en cliënten. Dit geldt logischerwijs ook voor vrijwilligers en medewerkers. De schijf van vijf is onze concrete vertaling en toepassing van zelf als het kan, thuis als het kan en digitaal als het kan.
Wij hanteren actief en gericht deze schijf van vijf. Eerst de punten van één tot en met vier, daarna vullen wij het noodzakelijke aan op wat er was of wat nog kan. Dit doen wij in een inclusief team en op onze eigen manier.

  1. Zelfstandigheid van Bewoners. Als eerste bespreken we de vraag, wat kan de bewoner of cliënt zo veel mogelijk zelf blijven doen of weer gaan doen of aanleren? Om zo lang mogelijk kwaliteit van leven te hebben is het belangrijk om in beweging te blijven. Dit draagt ook bij het gevoel van eigenwaarde. ‘Ik kan het zelf’ en daarmee wordt de persoon minder afhankelijk van een ander. Zo blijft eigen regie zo lang mogelijk behouden.
  2. Sociaal Netwerk van Familie. Daarna betrekken we het netwerk van familie en vrienden. Wat kunnen familie of mensen uit het sociale netwerk gaan of blijven doen?
  3. Gebruik van (digitale) hulpmiddelen: Vervolgens gaan wij actief aan de slag met de vraag, welke (digitale) hulpmiddelen kunnen helpen? Samen gaan we op zoek naar slimme en beschikbare oplossingen. Als er een beschikbaar hulpmiddel is voor de ondersteuningsvraag, dan zetten wij dat gericht in. Dit maakt en houdt het ook menselijker. Juist door (digitale) hulpmiddelen in te zetten, houden we mensen beschikbaar waar dit echt nodig is.
  4. Vrijwilligers. Daarna komt de vraag, wat kunnen vrijwilligers doen? Wij hebben een groot netwerk en groot aantal vrijwilligers, die zich aan ons verbonden hebben. Wij kunnen contacten leggen om behoefte en aanbod te ‘bemensen’.
  5. Medewerkers. Als bovenstaande vragen zijn beantwoord, vullen de medewerkers het noodzakelijke aan. Dit doen zij volgens onze manier van werken. Daarnaast zijn vier zaken die wij van elke medewerker verwachten.
    1. Vakmanschap. Onze medewerkers verstaan hun vak, onderhouden hun vakkennis of zijn bezig een vak te leren.
    2. Samenwerken. Onze medewerkers werken samen en niet alleen. Dat kan niet meer (vakmanschap en complexiteit), dat hoeft niet meer (samen is fijner en kun je meer dan alleen) en het mag ook niet meer alleen.
    3. (Zelf)reflectie. Onze medewerkers kijken in de spiegel of houden elkaar een spiegel voor. Zo leren ze met en van elkaar en krijgen inzicht in hun eigen functioneren en kwaliteiten.
    4. Hulp vragen of inspiratie opdoen. Onze medewerkers weten wat ze kunnen en kennen hun grenzen. Ze vragen hulp en kijken elders om inspiratie op te doen en onderhouden hun vakkennis.
       
Hoe doen wij het?

 

We werken samen in een inclusief team op basis van gelijkwaardigheid

Iedereen is waardevol en heeft een gelijke waarde. We hebben wel verschillende rollen, functies, talenten, verantwoordelijkheden en bevoegdheden. We hebben elkaar nodig om samen te werken en bij te dragen aan een waardevolle dag en kwaliteit van leven.

Er zijn twee invalshoeken voor het inclusieve team

  1. Het is een combinatie van formele en informele zorg. Dit past bij het zijn van een woon, werk- en leefgemeenschap en bij samenredzaamheid.
  2. Het is een combinatie van verschillende functies. Het gaat om de mensen die rechtstreeks met de bewoner of cliënt te maken hebben en samen zorgen dat er 24 uur per dag en zeven dagen in de week ondersteuning wordt geleverd.[1]

Onze manier van werken (besturingsfilosofie)
  • We hebben vertrouwen in elkaar. Immers de meeste mensen deugen[2]. Dus we gaan ervan uit dat alle mensen het goed(e) willen doen.
  • We zijn nieuwsgierig, stellen  vragen en gaan op onderzoek uit. We willen de ander leren kennen en willen het goed doen met elkaar. Soms gaat iets anders dan verwacht. De ander bedoelt het goed, dan gaan we op onderzoek uit. We vragen wat er aan de hand is, hoe het opgelost kan worden of helpen om de situatie te verbeteren. We stellen onze mening uit.
  • We doen wat werkt. We evalueren of iets (nog) werkt en stoppen met wat niet (meer) werkt of niet in die situatie werkt. Dit betekent ook dat we de moed hebben om nieuwe dingen uit te proberen. Immers alleen zo kom je erachter of het gaat werken. Soms werkt iets dus ook niet.  We zorgen dat het gebeurt.
  • We doen wat nodig is. Soms moet iets echt gebeuren en is niet duidelijk bij wie het hoort of is diegene niet beschikbaar en moet het toch echt dan gebeuren. Dan spreken de mensen die er zijn af wie het kan en wie het gaat doen. Hun rol of functie is daarin niet bepalend.
 

[1] Inclusief team is een team van professionals en vrijwilligers, die samen zorg of diensten verlenen of samen een vraagstuk oplossen. Het team is gevarieerd samengesteld met de benodigde talenten, kennis, kwaliteiten en vaardigheden, die nodig zijn voor welzijn en zorg (waardevolle dag) en dienstverlening aan cliënten en bewoners of het vraagstuk. Hierbij wordt rekening gehouden met de in- en externe omstandigheden. Het team maakt gebruik van elkaars talenten, kennis, kwaliteiten en vaardigheden.
Daarvoor is het nodig dat zij elkaar horen en zien en regelmatig reflecteren op zichzelf en elkaar. Het team heeft inzicht in hun eigen kunnen. Zij weten wat ze zelf kunnen en wat niet. Zij weten wanneer ze hulp of inspiratie nodig hebben en vragen die ook. Die vinden ze intern, extern of in samenwerking met anderen.
De opdracht en de bedoeling van de organisatie is duidelijk voor het team. Er zijn heldere kaders t.a.v. identiteit, cultuur, gedrag, rollen, verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Het team wordt hierbij ondersteund en gefaciliteerd door de organisatie.

[2] Rutger Bregman

  • Al doende op pad & samen leren en ontwikkelen. Met kleine stapjes ga je sneller dan met grote stappen. Mensen leren makkelijk door te doen. Dan kunnen steeds bijstellen met wat onderweg is geleerd. We wachten niet tot het helemaal goed is, maar gaan alvast aan de slag. Dan zijn we eerder bij een betere situatie aangekomen, dan als we wachten tot het helemaal goed is. Als de voorbereiding veel tijd kost, kan de situatie ondertussen al weer verandert zijn. Dan kun je nog niet beginnen. Als je samen alvast aan de slag gaat, doe je ervaring op met elkaar en leer je ondertussen. Het hoeft dus ook niet in een keer helemaal goed. Dat geeft ruimte.
  • Iedereen is van waarde & iedereen heeft recht van spreken. Of je bewoner, familie, mantelzorger, vriend(in),  vrijwilliger of medewerker bent, of je er kort of lang bent, of je jong of oud bent, jij doet er toe. Dus jij hebt recht van spreken. Jij kunt iets vragen, voorstellen of zeggen. Je mag verwachten dat jij gehoord en gezien wordt. Dit sluit aan bij onze kernwaarden en persoonlijke aandacht voor elk mens. Het past ook bij het werken in een inclusief team.
  • We gebruiken elkaars talent en vaardigheden. Wat we met elkaar te doen hebben, de opgaven in de zorg, vragen het nodige. Met elkaar weet je meer, dan ieder voor zich. Als individu hebben mensen verschillende talenten en vaardigheden, dus los van hun rol of functie. We vinden het verspilling om daar geen gebruik van te maken.
  • We zijn en blijven open in gesprek. Om samen te werken is het belangrijk om open in gesprek met elkaar te zijn of te komen. Juist als de het lastig wordt, is het belangrijk om met elkaar in gesprek te blijven. Ook over de ongemakkelijke dingen. Het maakt niet uit van wie het komt of waar het over gaat, we maken het bespreekbaar.

    Deze uitgangspunten zorgen ervoor dat we plezierig samen werken. Immers zo staan we schouder aan schouder.